- راهبرد مشارکت مصوب
-
گفت و گو با رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرکرد
- دستورالعمل بروزرسانی پورتال
- انتشار راهبرد مشارکت در تارنما
- بیانیه حریم خصوصی
- بیانیه سطح توافق خدمات
-
گفت وگو با پدری که بر سر پیکر فرزند شهیدش ندای مرگ بر آمریکا سر داد
- ماجرای دعای عرفه خواندن با شلوارک
-
گفتگو با حافظ قرآنی که جوان ترین دانشجوی دکتری دانشگاه تهران شد؛
-
گفتوگو با راوی کتاب وقتی مهتاب گم شد
-
25 درصد درآمد نفت عربستان برای کارهای پژوهشی و تبلیغ وهابیت هزینه میشود
-
حمایت مردمی از مبلغین، اعتلای فرهنگ دینی را در بردارد
-
نماز، ویرانگر تمام شبکه های اجتماعی فاسد است
-
رابطه ی اولیا با مدرسه موفقیت تعلیم و تربیت را بیشتر میکند
-
توسعه و عمران شهری با اخلاق قرآنی
-
جمعیت بانوان فرهیخته، در مبارزه با آسیب های اجتماعی ِ حوزه ی بانوان، نقش اساسی دارد
-
بررسی مقاتل معتبر درباره قیام امام حسین(علیه السلام)
-
نحوه عزاداری امام حسین(علیه السلام) در محضر امامان شیعه (علیهم السلام)
-
این همه عزاداری برای چیست؟
-
از عاشورا چه می دانی؟
- سامانه ثبت نام اعتکاف استان چهارمحال و بختیاری
- بانک اطلاعات فعالان قرآنی چهارمحال...
- موسسه فرهنگی واطلاع رسانی تبیان
- سازمان دارالقرآن الکریم
- سازمان تبلیغات اسلامی
- خبرگزاری بین المللی قرآن
- پورتال جامع پژوهه تبلیغ
- مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
- سامانه جامع اعزام مبلغ
- بانک اطلاعات تشکل های دینی
- اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری (نسخه قدیم)
- پایگاه اطلاع رسانی مدایح



به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، حجتالاسلام سید جعفر مرتضوی درنشست فصلی مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی صدرای این استان گفت: انجام کار های فرهنگی و آموزشی از لحاظ معنوی بسیار ارزشمند است و کسانی که در این حوزه ها فعالیت میکنند، ارزش کار آنها دور از ارزیابی است.
حجتالاسلام سید جعفر مرتضوی افزود: دانش آموزانِ دختر و پسر ِ مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا، در بهترین مقطع سنی در اختیار معلمان و مربیان آموزشی و پرورشی قرار گرفته اند و این هم برای معلمان و دست اندر کاران آموزشی فرصت است، هم برای دانش آموزان، هم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هم برای خانواده ها، و در نظام جمهوری اسلامی در عصر امروز تربیت نیرو های متخلق به اخلاق اسلامی ضروری است.وی ادامه داد: با وجود تمام کمی ها و کاستی های موجود در بحث سخت افزاری و نرم افزاری در این مدارس، به جرأت می توان گفت این مدارس از مدارسی هستند که مایه ی امید هستند و اگر آسیب هایی سایر دبیرستان ها را تهدید میکند، نمی توان گفت این تهدید ها این مدارس را تهدید نمی کند و یا به طور کل این آسیب ها در این مدارس نیست، هست ولی قطعا کمتر است و نسبت به خیلی از دبیرستان ها بیشتر نیست.
مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری گفت: خروجی این مدارس نه تنها در استان ما بلکه در سطح کشوری هم، نیروی های مفید، کارآمد و نیروی انسانی متعهد و متخلق به اخلاق اسلامی بوده است و در رده های بالا، در سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه و در پست های حساس از دانش آموزان همین دبیرستان ها هستند.وی افزود: فلسفه ی وجودی دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شهید مطهری، خروجی ها و فارغ التحصیلان همین مدارس و همین دبیرستان ها هستند.حجتالاسلام مرتضوی گفت بابیان اینکه در باره ی خواسته های مدارس و کمبود های موجود، باید پیگیری مجدانه و پی در پی انجام شود گفت: مربیان و معلمان مدارس صدرا باید آموخته ها و علم خود را به روز کنند و از وجود اساتید مجرب و متبحر حوزه و دانشگاه که در مناسبت های مختلف در استان و در رسانه ها حضور می بابند، استفاده کنند.مدیر کل تبلیغات اسلامی، بیان کرد: یک مدیر موفق در انتخاب دبیر حساس است و به نظر می رسد، هم برای دانش آموزان باید برنامه ریزی های خوب انجام شود و هم برنامه های آموزشی مناسب برای مربیان و معلمان در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به آسیب های اخلاقی که بر اثر فضای مجازی در جامعه و بهویژه نسل جوان، شیوع پیدا کرده، گفت: مرز های محیط های تربیتی برداشته شده و محیط دامن مادر، خانه، خانواده، و مدرسه، به مرور زمان یکی شده است و چون یکی میشود، در فعالیت های فرهنگی و مذهبی که برنامه ریزی میشود، باید نیم نگاهی هم به محیط های ذکر شده از جمله محیط خانواده و جامعه بشود. حجتالاسلام مرتضوی با اشاره به اینکه در برنامه هایی که مدرسه به منظور تقویت اعتقادات و مبارزه با هجمه فرهنگی برنامه ریزی میکند و باید در این فعالیت ها محیط خانه و خانواده هم در نظر داشته باشد،گفت: فعالیت انجمن اولیا باید نمود داشته باشد و اگر آسیب هایی در فرزندان دیده شود باید برنامه ریزی شود که خانواده ها هم دور هم جمع شوند و آسیب ها با حضور یک مشاور مجرب برطرف شوند.
وی گفت: تربیت جوان و نوجوان، نیاز به مراقبت هم دارد و همانگونه که میانسالان و بزرگسالان برای خود سازی و سیر الی الله نیاز به مراقبت و برنامه های مذهبی و قرانی دارند و اگر بررسی شود اکثر معضلات جامعه امروزی بر اثر دوری از قرآن و اهل بیت علیهم السلام و رعایت نکردن فرامین و احکام دین است، بر رفتار و کردار جوان و نوجوان هم باید نظارت و مراقبت شود.مدیر کل تبلیغات اسلامی بیان کرد: نباید نسبت به همکاری اولیا در انجام برنامه ها و مبارزه با آسیب ها غفلت کرد و باید دانست هر چقدر رابطه ی اولیای دانش آموزان با مدرسه بیشتر شود، کار تربیت و آموزش هم بهتر و موفق تر پیش خواهد رفت.
ضرورت تشکیل بانک اطلاعات فارغ التحصیلان مدارس صدرا
در ادامه نشست مدیران مدارس صدرای چهارمحال و بختیاری بر ضرورت تشکیل بانک اطلاعات فارغ التحصیلان مدارس صدرا تأکید شد.
معاون فرهنگی، پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی در نشست مدیران مدارس صدرا گفت: استفاده از اساتید با تجربه در گفتمان های دینی در مدارس مورد نظر ما بوده و هست و تا حد امکان، با وجود کمی اعتبارات سعی شده بهترین اساتید انتخاب و معرفی شوند.حجتالاسلام حسن بت شکن افزود: اعتبارات ویژه ی گفتمان های دینی باید به صورت متمرکز هزینه شود و با این کمی اعتبارات موجود، امکان توزیع آن در تمامی شهرستان ها، فعالیت های خوب و تأثیر گذاری را نمی توانیم برنامه ریزی کنیم.وی ادامه داد: در بحث اجرای گفتمان های دینی ما باید ۱۰۰۰ نفر روز گفتمان دینی را برگزار کنیم و با توجه به اینکه تعداد دانش آموزان مدارس صدرا در استان ۴۵۱ نفر هستند، تقزیبا با اجرای دو گفتمان این خواسته محقق میشود و در اولین فرصت اعتبار این برنامه های تخصیص داده میشود و این گفتمان ها به صورت متمرکز برگزار می شوند.
معاون اداری و مالی اداره کل تبلیغات اسلامی هم در ادامه ی این نشست گفت: در باره ی هزینه هایی که بر اثر فرسودگی ساختمان های آموزشی، به وجود می آید و به منظور ساخت ساختمان های جدید و هم تکمیل و تجهیز ساختمان های قدیم، پیشنهاد هایی و مکاتباتی با مسئولین استان و فرمانداران شهرستان ها که رئیس توزیع اعتبارات در شهرستان ها هستند، انجام شده است، اما تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.محمد رضا رستگار افزود: مسئله ی کمبود اعتبارات آموزشی و فرهنگی باید به صورت ملی و در مجلس شورای اسلامی حل شود چون که سال به سال وضعیت اعتبارات در امر آموزش، فعالیت های فرهنگی و ساخت و ساز و تجهیز مدارس بد تر میشود و ما را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی فارسان در این نشست گفت: بحث مسائل تربیتی در مدارس خیلی حساس است و در باره ی مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا باید گفت که هر فردی را در این مدارس جای نمی دهند و تا جایی که مسئولین این امر در شهرستان فارسان تلاش دارند، امر نظارت بر ورودی های به این مدارس اتفاق افتاده است.حجتالاسلام سید محمد میربد با اشاره به اینکه اردو یک کار تفریحی نیست، بلکه یک کار آموزشی است که باید علمی با آن برخورد شود، افزود: انجام برنامه های فرهنگی تأثیر گذار در این مدارس از جمله اجرای گفتمان های دینی با حضور اساتید با تجربه و کار آمد و برگزاری طرح های قرآنی و اردویی، نیاز به اعتبارات کافی دارد و نیاز است در زمینه ی اجرای برنامه های فرهنگی و اردویی با دید بهتری اعتبارات تخصیص داده شود.وی ادامه داد: پیگیر زمین برای ساخت مدرسه بوده ایم، اما زمین های اختصاص داده به این امر، به خاطر موقعیت جغرافیایی شهر فارسان، بیشتر روی تپه های شهر هستند، از نظر مکانی مناسب مدرسه نیستند، در بحث خیّری هم اقدام کرده ایم که اگر موردی پیدا شود حتما اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت.
کارشناس امور فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بروجن هم با اشاره به اینکه مشروعیت اجتماعی مدارس صدرا باید در اجتماع حاصل شود، گفت: دو چیز باعث میشود این مدارس در اجتماع جایگاه بهتری پیدا کنند، یکی خروجی های این مدارس است و باید فارغ التحصیلان و خروجی های مدرسه از سال تأسیس تا کنون شناسایی و موقعیت آنها در اجتماع مشخص شود.حجتالاسلام محمد منصوری افزود: انتظار می رود سازمان مدارس معارف اسلامی کشور، بانک جامع اطلاعات خروجی ها و فارغ التحصیلان مدارس صدرای کشور را که جذب بازار کار شده اند، تهیه و در اختیار مدارس صدرا در نقاط مختلف کشور بگذارد، این امر باعث میشود هم دانش آموزان برای تحصیل در این مدارس اشتیاق بیشتری پیدا و هم این مدارس در اجتماع جایگاه بهتری کسب کنند.
تربیت و کسب معرفت بر تعلم و کسب دانش برتری دارد
مدیر دبیرستان پسرانه ی علوم و معارف اسلامی صدرا ی شهرستان بروجن گفت: در دبیرستان های علوم و معارف اسلامی صدرا تربیت و کسب معرفت بر تعلیم و کسب دانش برتری دارد.
مدیردبیرستان پسرانه ی علوم و معارف اسلامی صدرای شهرستان بروجن در نشست مدیران مدارس صدرا که با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی چهار محال و بختیاری، برگزار شد، با اشاره به آیه ی ۲ سوره ی جمعه گفت: در هر مدرسه ای دو هدف دنبال میشود یکی تعلیم و دیگری تربیت و در دبیرستان های علوم و معارف اسلامی صدرا تربیت و کسب معرفت بر تعلم و کسب دانش برتری دارد.
محمد رضا باباخانیان افزود: مقدم بر تعلیم و تعلم این است که کسانی که در این عرصه مسئولیت دارند، وظیفه شان سنگین تر است و این سنگینی به خاطر این است که باید در درجه اول خود عامل و متخلق به اخلاق باشند و در این میان مدیران از معلمان و دبیران مسئولیت سخت تری دارند و به همین ترتیب معلمان و دانش آموزان در رتبه های بعدی قرار دارند.باباخانیان ادامه داد: ای کاش مدیران مدارس هفته ای یا حداقل ماهی یک جلسه آموزشی با حضور عالمان دینی با هدف تغذیه فکری و روحی، داشتند تا هم اندوخته هایشان محک میخورد و هم بر تجارب و علمشان افزوده می شد و بهتر و موفق تر در مدارس بهعنوان مدیر خدمت کنند.وی با بیان اینکه قرآن در برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و مذهبی در مدارس صدرا محور است، گفت: با نهایت تأسف استقبال از برنامه های قرآنی در جامعه ی علمی ما روز به روز رو به افول است و این برای جامعه ی ما یک آفت و آسیب است و باید دید که علت اینکه مردم این عصر برای قرآن وقت ندارند چیست؟.
مدیر دبیرستان پسرانه ی علوم و معارف اسلامی صدرا افزود: طرحی در دبیرستان پسرانه ی بروجن تهیه و تدوین شده با عنوان « طرح جنت»، که در این طرح برای مقدمه هفته ای یک آیه از قران مورد بحث، تفسیر، ترجمه و تلاوت قرار می گیرد و برای شروع این کار نیاز به یک فضای مناسب مثل نماز خانه مدرسه بود، اما نماز خانه ای که واقعا شکل و ظاهر فعالیت های قرآنی و نماز را داشت باشد.باباخانیان بیان کرد: آیه ی قرآنی که ما برای اجرا در طرح جنت انتخاب میکنیم، در سر درب کلاس ها و سر درب ورودی مدرسه در قالب یک قطعه بنر، به مدت یک هفته نصب میشود و بعد از ورود معلم به کلاس همه ی دانش آموزان بهعنوان مطلع فعالیت آموزشی خود این آیه را به صورت گروهی تلاوت میکنند.وی ادامه داد: این آیه در طول هفته ۲۵ بار تکرار میشود و خود به خود در ذهن دانش آموزان نقش می بندد و دانش آموز آیه را حفظ میکند و به همین منوال هفته های دیگر و آیات دیگر، در آخر هم این آیات به شکل یک جزوه در قالب خود آیه، ترجمه و تفسیر تهیه و در آخر سال به هر دانش آموز تقدیم میشود.
مدیر دبیرستان پسرانه ی علوم و معارف اسلامی صدرا افزود: نکته ی حائز اهمیت که باید به آن اشاره شود اینکه آیاتی که برای هر هفته انتخاب میشود، آیات مرتبط با مناسبت همان هفته است، مثلا در هفته بسیج آیات مرتبط با بسیج و در دیگر مناسبت ها هم به همین طریق.باباخانیان گفت: علاوه بر این روش تربیتی، برای آموزش هم طرحی تهیه و تدوین شده است که هر ماه کارنامه ی هفتگی و ماهیانه ی دانش آموز به وی داده میشود وحسن این روش این است که همه ی اولیا آخر ماه منتظر هستند تا تلاش دانش آموز خود را در مدت یک ماه مشاهده کنند و بعد از این کار از هر کلاسی، اولیای سه نفر از دانش آموزان دعوت میشود و با حضور مدیر مدرسه، معلم، دانش آموز و ولی دانش آموز، نقاط قوت و ضعف دانش آموز مورد بررسی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: قبلا جلسات همایشی با حضور تمامی اولیا در باره ی روند آموزش دانش آموزان برگزار می شد و هر کدام از اولیا صحبت هایی که گفته میشد را مربوط به خود نمی دانست،اجرای این طرح باعث شده که ولی و خود دانش آموز حس کنند که نقاط ضعف کجاست و به منظور رفع آن تلاش کنند.باباخانیان گفت: این جلسات وقت گیر و زمان بر است ولی تأثیر بسزایی در آموزش و یادگیری و تلاش دانش آموز دارد.
گفتنی است، نشست مدیران مدارس علوم و معارف اسلامی صدرای چهار محال و بختیاری، با حضور مدیر کل و مدیران اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فارسان و بروجن روز سه شنبه ۳۰ آذر ۹۵ در تالار جلسات اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شد.